Wednesday 21 September 2011

Arnab baka Dutch

SEJARAH
Berasal dari Holland pada sekitar tahun 1850. Pada masa itu ia di gelar Hollan Rabbit. Ia telah dibawa masuk ke England pada tahun 1864 dan di sinilah bermulanya populariti baka Dutch dan akhirnya telah dieksport ke seluruh dunia.

Keadaan Fizikal
Baka Dutch adadalah arnab jenis padat yang agak kecil, dengan telinga yang berdiri, kaki belakang yang tegang, berkuasa dan lebih panjang daripada kaki depan. Arnab Dutch sentiasa putih dengan tambahan warna asas yang lain. Mereka adalah salah satu daripada arnab yang paling popular dipelihara sebagai haiwan kesayangan hari ini. Arnab Dutch dewasa mempunyai berat antara 4-5 ½ paun dan secara purata akan hidup 5 hingga 8 tahun, jangka hayat yang lebih panjang boleh dicapai jika jantan atau spayed (disunatkan). Jangka hayat paling lama yang telah dilaporkan adalah 15 tahun.

Watak dan Perangai
Arnab Dutch adalah haiwan peliharaan yang sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Arnab Dutch pada umumnya baik dan agak suka berinteraksi, bijak dan mudah dilatih. Arnab boleh dilatih untuk mengenali nama mereka dan datang apabila dipanggil.
Arnab mudah terkejut dan tindak balas semula jadi mereka untuk melarikan diri. Kaki belakang mereka yang berkuasa dan otot lumbar direka untuk melarikan diri secara tiba-tiba.
Arnab paling aktif pada waktu pagi dan pada waktu malam dan tidur pada waktu siang. Arnab menikmati berjalan dan melompat. Tingkah laku itu ialah suatu tanda arnab bahagia.

 Variasi Arnab Dutch
Dutch lebih dikenali dengan warna hitam dan putih tetapi ada juga warna-warna lain yang boleh didapati walaupun agak sukar untuk menjumpainya. Arnab Dutch mempunya 8 variasi warna iaitu hitam, blue, chocolate, tortoise, steel, brown grey, yellow dan harlequien




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...